onsdag 12 maj 2010

Bårtäcke

Tänkte jag skulle lägga upp den här bilden för att bryta av det färgglada barntemat här på sidan lite. Det här är ett bårtäcke som jag gjorde för 2 år sedan då min fina levnadsglada livsnjutare till moster dog. Täcket föreställer en utsikt över Bödabukten på Öland där hon bodde och är sytt helt av hennes egna kläder. Min mamma rensade ur hennes garderob åt mig när hon dog och gav kläderna till mig att skapa av.
Nu ligger täcket på familjens gård på Öland och påminner oss om om mostern varje gång vi ser det. ( och luktar på det,..hon var storrökare och den lukten verkar visst aldrig gå ur täcket även om det tvättats..) Nu har min morfar sagt att när han dör vill han också ha detta bårtäcke på sin kista precis som hans dotter hade. Det tycker jag känns så fint. Ska sätta mig någon dag och brodera in min mosters namn på baksidan tänkte jag, och när det blir morfars tur så broderar jag in hans också. På så vis blir det ju hela familjens täcke, förhoppningsvis fullt av goda minnen.

3 kommentarer:

  1. Så fint du sytt och skriver om bårtäcket, en fin idé mitt i en tragisk händelse.

    SvaraRadera
  2. Wow, det där var verkligen fint. Både hantverket och idén. Wow...

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin