lördag 10 december 2011

Hemslöjden 100 år!

Nästa år fyller Hemslöjden 100 år! Jag hoppas såklart på ett hejdundrande kalas, med massa skoj, utställningar och happenings. En av tillställningarna som äger rum är en utställning på Liljevalchs i stockholm och en av de saker som kommer att ställas ut där är ett kollektivt verk som heter " Ser du löven för alla träd". Där kommer 2000 löv att ställas ut. Löv gjorde av alla oss, dig och mig och alla andra som vill vara med. Stommen är lika på alla löven, men man får utforma bladet som man vill, i vilket material man vill. Virka, sy, smida, trådtjacka eller vad som helst bara det speglad DIG som gör lövet. Att få vara med är gratis och självklart kunde jag inte låta bli utan har varit hos hemslöjdskonsulenterna här i blekinge och hämtat mit löv. Nu står det i ateljén och väntar på att få bli fint.









Jag kommer förresten att delta med lite andra grejer på utställningen också. Jag har nämligen blivit inbjuden av skånes hemslöjdsförbund att medverka i deras utställningsrum som kommer att heta "från ax till limpa". Uppgiften jag fått är att tillsammans med andra inspreras av skånes yllebroderi skatt. Så otroligt super kul! Jag tänker inte avslöja för mycket om vad just jag ska göra, men här kommer en liten sneak peek:

Tittut!

2 kommentarer:

  1. Fina fågeln! Vilken kul idé att göra "3D"-figurer av broderier! Jag ser för mig att den kunde bli en äggvärmare. Eller att den kunde vara leksak till vardags och äggvärmare till påsk, kanske...?

    Alltid lika roligt att titta in hos dig, och det ska bli kul att se både fågel och löv när dom blir klara!

    - Mira

    *ahem* Det heter förresten "sneak peek".... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag vill också göra ett löv! Härligt att det rullar på! Tusen kramar/Julia

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin