måndag 10 september 2012

Fina hus- Fridtuna.

Ni vet, ibland kan man veta precis vad det är man vill med sin inredning, vilket uttryck man vill ha. Man har inspirerats i olika tidningar eller reportage och har sett nåt snyggt som man tycker är precis som man vill ha det. Sen kommer man till ett hus där ägarna inte har tittat i en enda inredningstidning, gjort allt annorlunda på sitt vis och plötsligt undrar man hur det var man själv tänkte egentligen. Så är det ute på Fridtuna. Dom som huserar här är slöjdare ända in i själen, har två barn ( och ett till på väg) och har byggt huset själva av lera. Allt är målat med linoljefärg antingen på träet eller direkt på leran. Här finns inget elektriskt kylskåp, inget kranvatten och ingen vattentoalett. Dom äter maten dom själv odlar och åker sällan bil. Jag tror aldrig jag sett mannen i huset med skor på och kvinnan spann en gång så mycket ullgarn att hon fick en allergisk reaktion av lanolinet. ( tror det var 2 km garn...) Här är det alldeles tyst och stilla och frid råder verkligen i varje vrå.
Välkomna till Fridtuna.


Här är huvudbyggnaden, boningshuset. Två sidor av huset täcks av ett stort växthus i L-form där dom bla odlar tomat, paprika, squash, basilika, pumpor och gurka..


Men dom odlar även utomhus. Potatis, hallon, rovor morötter etc.



Inne i växthuset på husets kortsida kan man sitta och ta en fika.


Huset har en slags torrtoalett med sågspån inomhus, men vid stora sammankomster använder man gärna utedasset.

Väl inne i husets hall möts man av detta fina golv av handslaget tegel och på väggen har dom ett litet inmurat hus-altare.


Här kommer man in i vardagsrummet.


Den stora egenhändigt murade spisen värmer hela huset om vintern och vid stora bordet slöjdas det alltid.



Här är köket med sina finurliga lösningar och egentäljda pinnar.


 Vid spisen, i den gamla vedgluggen, finns nu ett eget litet krypin för barnen.
(jag gillar torkanordningen för handdukar i taket.)


Och slutligen, ovanvåningen. ( som jag bara fotat ena änden av) Trappan upp kan man stänga av med en liten lucka så att inte all värme smiter iväg på vintern.
Så attans mysigt.

Sådär ja!
Nu ska ni inte behöva titta på fler hus på ett tag. Förhoppningsvis kommer det snart ett inlägg om sömnad istället. Har bara inte haft tid på ett tag. Håll ut! :-)

4 kommentarer:

  1. Måste vara underbart att få besöka sånt här hem. så mycket glädje i det enkla livet med hantverk o egenodlat.. Tack för att du visade ..

    SvaraRadera
  2. Ja, nu fick jag lite perspektiv på vårt hem... tack. :-)

    SvaraRadera
  3. Jaa, det ÄR underbart. Man vill knapt åka hem.

    SvaraRadera
  4. Håller med så ATTANS mysigt!!! Fantastiskt! Och be inte om ursäkt för dina husinlägg- jag ÄLSKAR dem!!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin