måndag 8 april 2013

Två fina från en fin


Har ni sett den här fina pinglan?
Och vilken himla fin klänning hon har va?
Kortet är taget ca 1943 och hon på bilden borde vara runt 20 år och för dagen brudtärna.


I Torsdags var jag på hennes begravning, hon finns inte mer. 
Men det gör hennes klänning. Den hänger som ett smycke i min trapp.


Den är lite sliten, det måste jag säga.
Genom åren har den användts som bla festklänning av hennes dotter ,som efter att ha spillt lite mycket rödvin på den försökt täcka fläckarna med broderade blommor. Men jag tycker inte det gör något. Den är fin ändå.

En annan klänning jag hittade i pinglans hus var den  här fantastiska skapelsen.
Ljust grön med fåglar, grenar och blommor, med helcirkel kjol för underbart dansfall och härlig tyngd.
Sitter som en smäck gör den!


När jag hittade den låg den inknölad i en skopåse längst in i en garderob. Den är fläckig och full med hål, men det syns inte när man har den på sig. All rörelse och det röriga mönstret döljer alla skavanker.
Varje gång jag har den på mig får jag lust att dansa :)

Nu börjar det äntligen bli lite vår här.
All snö är borta och påskliljorna börjar komma upp ur gräsmattan, sisådär tre veckor för sent.
Men ändå. Det ljusnar minsann.

5 kommentarer:

  1. Jag är kär. I din blogg. Och dig.

    SvaraRadera
  2. Å vilken fint inlägg LIna! Tack!

    SvaraRadera
  3. Den grönblommiga klänningen är helt underbar!

    SvaraRadera
  4. Vilket himla fint inlägg! Så mycket kärlek i orden, och i klänningarna! Vilken skatt!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin