söndag 11 september 2016

Copenhagen Tweedride 2016

Äntligen var det dags för Copenhagen tweedride igen! Den här gången sydde jag bara en kjol till mig själv men däremot sydde jag byxor och väst till min käre dejt Frans.
Han är inte så mycket
inne på 40-tal utan gillar mer 1890 talet så jag försökte mig på den stilen. Byxorna är sydda efter ett par folkdräktsbyxor med lucka som jag sydde på Sätergläntan. Tyget är ullblandning från Trensums möbelfabriks spillåda och de är fodrade med halvlinne. Västen är sydd av ett bordeaux färgat ulltyg från korps som jag färgat med lite rödlök för att få det brunare. Knapparna är köpta på Karlshamns antikbutik och är ruskigt gamla. Även hatten är ett gammalt orginal plommonstop som han fick av mig i födelsedagspresent. Köpt på en antikbutik i Rinkaby. Skjortan har han själv köpt på loppis. Den är sydd på trampmaskin och är ca 100 år gammal.




Cykelpaus under broöppning.


Vi åkte en lite annorlunda väg den här gången och stannade i en park och hade picknick. Där fick vi alla en gratisdrink med Hendricks gin plus hemlagad chokladkaka.


Folk diskuterade hattar och vaxade mustascher och kurade i skuggan. Kan ju säga att tweed må vara galet snyggt men inte optimalt i 25 gradig sommarvärme,...
 Man kunde även få testa på att cykla en sån där riktigt gammal cykel med stort hjul där fram. Tydligen mycket svårare än man skulle kunna tro... kolla här! ( och tydligen är jag ihop med en dansk tv-kändis :-))




När tweedriden var över avslutades det hela på en gammal köpenhamnskrog med ännu mer gratis Gin och livemusik i form av 30-tals jazz.

 Här är andra halvan av den svenska delegationen. Jonas och Therese.


Ja och vi då...





Glömde helt att fota min outfit med tweedkjolen..kom på det kl 22 då vi var påväg hem med tåget till Skurup. ( de sista 9 km cyklade vi hem till Frans) Så här kommer en usel perrongbild på en trött tweedrider:


Den här bilden alltså,....Hallå 1890!

( tagen av Jannie F)


Och här är hela gänget på årets stiligaste happening!
( vi står i mitten i bakersta raden..)



ps: egentligen skulle även jag ha en outfit a la 1890 med för det hade jag tänkt sy en klassisk cykeldress i ull med cykelkjol och matchande jacka men,...när jag insåg att det skulle vara strålande sol och runt 24 grader så gav jag upp den iden. Det får bli nästa år. :-)

2 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin