onsdag 28 september 2016

Färga med vejde


I våras fick jag vejdefrön från en av mina elever. Jag måste ju testa att färga med vejde eftersom alla säger att det är så klurigt att få fram färgen..

Konstigt nog så blev det faktiskt nå som växte upp efter att jag sått fröna.. och konstigt nog så levde det vidare hela sommaren. Jag är värdelös på trädgård och odling! Allt brukar mest dö när jag försöker plantera nåt. Men såhär såg min lilla vejdeodling ut i fredags:




Bladen ska färgas med färska så jag färgade med dem på en gång då jag plockat dem. (min kollega plus andraårs-eleverna på jobbet provade att plocka på fredagen och färga på måndagen och det gav ingen blå färg alls..)

Bladen ska sköljas och rivas i mindre bitar. Sen ska man koka upp vatten och hälla över tills det täcker bladen. Stå och dra i ca 40 min tills badet är mörkrött.
Sila sedan ur växtdelarna och tillsätt ammoniak. Vattnet ska sen hällas fram och tillbaka mellan två hinkar ca 20ggr för att tillföra syre.
Sen ska det i med natriumhydrosulfit och upp med badet i ca 55-60 grader.
Vila i ca 20 min innan man färgar.

När man lägger i sitt garn blir det gult men det ändrar till blått när du tar upp garnet igen.


Tada!! Blått garn!!

 Här är ett garn färgat med tagetes och sen överfärgat med vejde.Och bredvid hänger mitt första handspunna garn..


Färdigt resultat.





Annars har jag bla provat detta i sommar. Små växtfärgade test färgningar och alla samlade på ett ställe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin