lördag 8 juli 2017

Juni


Juni började med att jag och eleverna tog en tur till Capellagården på Öland och på vägen tillbaka igen blev det Kalmar slott.

Vackra mega-vallmo på Capella.



Kalmar slott har en mycket imponerande murstock.....



Sedan dess har det blivit sommarlov och jag har tagit mig tid att färga med tuschlav. Denna gång var det ett tunt tunt ulltyg som fick sig ett bad. Så himla fantastisk färg!


I mitten av juni var jag i Stockholm och gick kurs för Marie Heden. Vändsydda medeltida skor handlade kursen om. Den hölls i en helt fantastisk byggnad mitt på stureplan med marmor och färgade fönster i trapphuset. Kändes otroligt lyxigt.


Här sys det för fullt.
Jag råkade sy klart båda mina skor redan första kursdagen vilket tydligen inte hänt förut...
Så dag två tog jag det ganska lungt, tills jag insåg att mitt tåg gick om 20 min och inte en timme och 20 min! Men jag slänge det långa benet före och hann precis :-)



Sen blev det midsommar och vi firade hemma hos oss med alla de allra finaste runt oss.
Sällskapet, maten och stämningen var optimal. En av de bästa midsomrar jag nånsin haft.


En sen dag i juni åkte jag och F på Blekinge tour till Tjurkö och kollade in Skärgårdskrafts vernissage, samt att vi tog en Karlskrona tur då F fick nostalgia för fullt då han inte varit i stan sedan han låg i lumpen.



Och så lite sommarlovsbilder för att fånga stämningen,......

Jag har faktiskt skapat helt febrilt de senaste veckorna, men jag har glömt fota. Har kommit in i en ny handsömnds period. Handsömnad och SKAM har varit mitt knark på kvällarna. Det har bla blivit två vikinga tunikor samt en kaftan till F´s dotter som bor i Foteviken i sommar. Sen har jag sytt ett beställningsjobb till min vän Dag. En vikingtunika i ull. Ja,...och så har jag ju sytt lite till mig också såklart.

Nu väntar jag på att sommaren ska komma...
En vecka in i juli och vi har knapt haft en enda dag med över 20 grader. Mest regn och moln...
Längtar efter soliga frukostar på verandan och strandhäng. När kommer det?!!


2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk färg det blev med tuschlav. Växtfärgning är något som jag tidigare har förknippat med tråkig bruna och senapsgula färger men jag inser att jag får tänka om. SÅ fint. Och vilken ljuvlig bild på katten och lapptäcket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, växtfärger som är såå himla fina. Man kan få hela färgpaletten, och alla passar automatiskt ihop liksom. Man behöver inte ens tänka.

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin