tisdag 25 juli 2017

Skåne alltså....


Tog en liten Skåne-tripp i förra veckan, detta galna landskap fullt med sevärdheter vart man än vänder.

Vi började med Svaneholmslott ovanför Skurup för det låg närmast.

I denna stora pampiga tegelbyggnad hittar man alltifrån en mini-träskoverkstad till pampiga salonger.

Högst upp i huset ligger ett vindsrum med gamla utställda handmålade träskåp. Slöjdporr på hög nivå.


Här finns också en mängd vackra skånska dräkter uppradade samt allmoge miljöer, yllebroderier och sidenbindmössor söta som smågodis.




Dräktporr...



Just nu pågår det en utställning där som visar upp kläder ur slottets samlingar som tidsmässigt stämmer med serien Downton Abbey.
Jag typ dog.





När vädret blev lite bättre än hällregn så åkte vi till Fredriksdals trädgårdar i Helsingborg.
Det är som ett mini-skansen med vackra hus och trädgårdar.

Här är en interiörbild ifrån den gamla butiken. Där kunde man handla allt ifrån gamla mönster på kläder från handelsgillet till marknads-kolor och korgar. Tänk om butiker fortfarande var så vackra..då hade jag sprungit och handlat jämt.,

Älskade den här grinden som gjorts av en krokväxt gren.


Fin gammal gård.


Men det bästa var det här lusthuset. Jag hade lätt kunnat bosätta mig där inne för evigt. Med färgat glas i dörrarna, turkosa väggmålningar samt ett mörkblått innertak med stjärnor så uppfyllde detta lilla hus ca ALLA mina lusthusdrömmar. Bara måste ha ett sådant på gården här hemma.



På vägen hem åkte vi inom Råå, spanade in båtar och oh-ade och ah-ade oss igenom de små snirklande gatorna med fiskarlängor och små gulliga hus med stockrosor och kullersten.

Och så hälsade vi på Frans gamla jobb nere i hamnen och tog en vända ner i kompisens båt.


Sista stoppet innan vi var hemma igen var Jakriborg.
Jag hade bara åkt förbi med tåget där innan så det var kul att få se det på nära håll. Jisses vilket gulligt ställe!!
Älskar husen, arkitekturen och hela konceptet. 
Väl värt ett besök bara för att strosa igenom.






Här näst bär det av vidare till Danmark på vikingamarknad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad! Jag läser alla och svarar på dom jag hinner med.

Blog Widget by LinkWithin